loading...

ايران كالا

فروش اينترنتي محصولات فيزيكي و دانلودي

بازدید : 199
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

پاورپوينت نظريه رشد اجتماعي فرهنگي ويگوتسكي

پاورپوينت نظريه رشد اجتماعي ـ فرهنگي ويگوتسكي شامل 41 اسلايد است و براي دانشجويان روانشناسي كاربرد دارد در ادامه ابتدا بخشي از متن اين پاورپوينت را براي شما آورده ايم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصويري از پيش نمايش اسلايدهاي اين پاورپوينت را براي شما قرار داده ايم تا بتوانيد جزئيات آن را مشاهده كنيد


مشخصات فايل

تعداد صفحات 41
حجم 1 كيلوبايت
فرمت فايل اصلي pptx
دسته بندي روان شناسي


توضيحات كامل

پاورپوينت نظريه رشد اجتماعي ـ فرهنگي ويگوتسكي

پاورپوينت نظريه رشد اجتماعي ـ فرهنگي ويگوتسكي شامل 41 اسلايد است و براي دانشجويان روانشناسي كاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشي از متن اين پاورپوينت را براي شما آورده ايم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصويري از پيش نمايش اسلايدهاي اين پاورپوينت را براي شما قرار داده ايم تا بتوانيد جزئيات آن را مشاهده كنيد و در صورت تمايل در ادامه مطلب آن را دانلود نماييد .

زندگينامه

لِو سيمينوويچ ويگوتسكي در پنجم نوامبر 1896 در شهر اورشا واقع در شمال شرقي مينسك در بلاروس چشم به جهان گشود . اما در شهري بندري گومل، در روسيه غربي بزرگ شد. پدرش رئيس بانك و مادرش معلم بود، هر چند مادرش، بيشتر وقت خود را صرف پرورش هشت فرزند خود كرد. اعضاي خانواده رابطه محبت آميزي با يكديگر داشتند، خصيصه اي كه به ويگوتسكي نيز انتقال پيداكرد.
در روزگار نوجواني، در ميان دوستانش به «پرفسور كوچولو» معروف شده بود، زيرا دايما آن‌ها را به بحث‌هاي مختلف و فعاليت‌هاي خارق العاده فرا مي‌خواند. ويگوتسكي همچنين به خواندن تاريخ، ادبيات و شعر عشق مي‌ورزيد.

البته كوتيك، فريدگات و فريدگات (۲۰۰۸) تاكيد مي‌كنند كه زمينه و فرهنگ يهودي بيشتر از خانواده و آموزش بر ويگوتسكي تاثير داشته است. ويگوتسكي در ۱۷ سالگي تصميم گرفت به دانشگاه مسكو برود؛ اما به دليل يهودي بودن، مجبور بود در يك سيستم سهميه اي رقابت كند، زيرا دانشگاه تنها از ۳ درصد يهوديان ثبت نام مي‌كرد. در ابتدا ويگوتسكي به موفقيت خود اطمينان داشت، زيرا نمره‌هاي او به اندازه كافي درخشان بودند، اما قبل از اين‌كه امتحانات شفاهي خود را به پايان برساند، تصميم وزارت آموزش و پرورش براي اجراي قرعه كشي به منظور انتخاب متقاضيان، تغيير پيدا كرد. ويگوتسكي تمامي اميد خود را از دست داد، اما به گونه اي كاملا تصادفي برنده شد. او در دانشگاه در رشته حقوق تخصص گرفت، اما در كلاس‌هاي ساير رشته‌ها نيز شركت مي‌كرد.

هم‌چنين دوره‌هايي را در دانشگاه مردمي شنياوسكي گذراند، جايي كه تعدادي از استادان كه به دلايل سياسي از دانشگاه مسكو اخراج شده بودند، به آنجا رفته بودند. سرانجام در سال 1917، با مدارك حقوق از دانشگاه مسكو فارغ التحصيل شد و به شهر زادگاهش گومل بازگشت.

ويگوتسكي بين سال‌هاي ۱۹۱۷ و ۱۹۲۴ كه در يك دبيرستان محلي، ادبيات و روان شناسي تدريس مي‌كرد، به تعليم و تربيت كودكان ناتوان جسمي علاقه مند شد. هم‌چنين رساله دكتراي خود را به روان شناسي هنر اختصاص داد. در همين دوره، به بيماري سل مبتلا شد. ويگوتسكي در ششم ژانويه ۱۹۲۴، براي ارايه مقاله‌اي درباره روان‌شناسي هشياري به لنينگراد سفر كرد.

فصاحت و رواني كلام ويگوتسكي، به عنوان جواني ناشناخته و دور از پايتخت، اثر فوق العاده اي بر روان شناسان جوان بر جاي گذاشت. يكي از آن‌ها، آ. آر. لوريا (۱۹۰۲-۱۹۷۷) بود كه سمتي را در انستيتو روان شناسي مسكو به او پيشنهاد كرد و ويگوتسكي نيز آن را پذيرفت. در طي اولين سال كارش در انستيتو، رساله دكتراي خود را به پايان رساند و به درجه دكتري نايل آمد. چيزي نگذشت كه ويگوتسكي در مسكو حضوري موثر پيدا كرد. هنگامي كه سخنراني مي‌كرد، انبوه دانشجويان حتي خارج از سالن سخنراني مي‌ايستادند و از پشت پنجره‌ها به سخنراني او گوش مي‌دادند. هنگامي كه در سفر بود، دانشجويانش اشعاري را به افتخار او مي‌سرودند.

اين شور و شوق نسبت به ويگوتسكي نه به دليل عقايد هيجان انگيز او، بلكه به اين دليل بود كه او گروهي از ماركسيست‌هاي جوان را براي خلق يك روان شناسي كه به ايجاد جامعه سوسياليستي كمك كند، رهبري مي‌كرد. شايد ويگوتسكي حس كرده بود كه زندگيش كوتاه خواهد بود و از همين رو، همه كارهايش را با شتاب و عجله انجام مي‌داد. دايم مشغول مطالعه بود، سخنراني مي‌كرد و تحقيقات خود را با حداكثر سرعتي كه مي‌توانست به اجرا در مي‌آورد و همچنين مسافرت‌هاي زيادي براي كمك به مراكز درماني كودكان و بزرگسالان مبتلا به اختلالات عصب شناختي انجام مي‌داد. برنامه روزانه ويگوتسكي به قدري پر بود كه مطالبش را بعد از ساعت ۲ نيمه شب كه چند ساعتي مهلت استراحت مي‌يافت، مي‌نوشت.

در سه سال آخر زندگي‌اش، سرفه‌هايش به قدري شديد شده بود كه گاهي اوقات به شدت نيروي خود را از دست مي‌داد. با وجود اين تا هنگام مرگش يك دم از كار باز نايستاد.

لئو‌سيمونويچ ويگوتسكي در5 نوامبر 1896به دنيا آمد و درتاريخ 11 ژوئن 19344 درگذشت. پياژه و ويگوتسكي معاصر بوده اند و دريك سال متولّد شده اند. اما برخلاف پياژه كه84 سال عمر كرد، ويگوتسكي در 38 سالگي به دليل بيماري سل درگذشت.

بررسي نظريه رشد اجتماعي ـ فرهنگي ويگوتسكي

خدمات ويگوتسكي نقش مهمي را در روند مطالعه رابطه­ شيوه هاي خاص فرهنگي با رشد ايفا كرده است. اين ديدگاه بر شيوه‌اي كه فرهنگ‌ها ـ ارزش‌ها، ‌اعتقادات، ‌سنّت ها و مهارت هاي يك گروه اجتماعي ـ به نسل بعدي منتقل مي شود، استوار است. از نظر ويگوتسكي، تعامل اجتماعي، به ويژه گفتگوهاي مددجويانه با اعضاي آگاه جامعه، براي اينكه كودك شيوه‌هاي تفكر و رفتاري رافرا گيرد كه فرهنگ جامعه را مي‌سازد،‌ بسيار ضروري است.

ويگوتسكي معتقد بود وقتي كه بزرگسالان و همسالان خبره‌تر به كودكان كمك مي كنند تا فعاليت‌هايي را ياد بگيرند كه از نظر فرهنگي معنادار هستند، ارتباط بين آن‌ها جزيي از تفكر كودكان مي شود. بعد از اين‌كه كودكان ويژگي هاي مهم اين گفتگو ها را دروني مي كنند، مي توانند براي هدايت كردن فكر و اعمال خودشان و فراگيري مهارت‌هاي جديد، از زبان دروني خودشان استفاده كنند.
نظريه ويگوتسكي به ويژه در مطالعه­ رشد شناختي موثر بوده است.

تفاوت رويكرد ويگوتسكي با رويكرد پياژه در اين است كه پياژه آموزش مستقيم توسط بزرگسالان را با اهميت نمي دانست. در عوض، روي تلاش هاي فعال و مستقل كودكان براي با معنا كردن دنيايشان تاكيد داشت. از اشتراكات نظر ويگوتسكي با پياژه اين بود كه هر دوكودكان را موجودات فعال و سازنده مي‌دانستند، اما ويگوتسكي بر خلاف پياژه، رشد شناختي را به صورت فرايند ميانجي اجتماعي در نظر داشت. به طوري كه به حمايت بزرگسالان وهمسالان خبره از كودكان، هنگامي كه مي خواهند كار جديدي را انجام دهند، وابسته است. و بالاخره ويگوتسكي معتقد نبود كه همه­ كودكان مراحل يكساني را پشت سر مي‌گذارند، بلكه با فراگيري زبان توسط كودكان، ‌توانايي آنان تقويت شده و در برقراري ارتباط با ديگران، به تغييرات پيوسته در فكر و رفتار منجر مي شود كه مي‌تواند از فرهنگي به فرهنگ ديگر كاملا فرق كند.

و ...


فهرست مطالب

زندگينامه

بررسي نظريه رشد اجتماعي ـ فرهنگي ويگوتسكي

مقايسه نظريه ويگوتسكي و پياژه

نكات اصلي نظريه ويگوتسكي

ويگوتسكي و آموزش

پايان


عنوان : نظريه رشد اجتماعي ـ فرهنگي ويگوتسكي

فرمت : پاورپوينت

حجم : 1 مگابايت

تعداد صفحات : 41

پيش نمايش تمام صفحات پاورپوينت

پاورپوينت نظريه رشد اجتماعي فرهنگي ويگوتسكي


توضيحات بيشتر و دانلود



صدور پيش فاكتور، پرداخت آنلاين و دانلود

تعداد صفحات : 91

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 919
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 30
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 195
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 442
  • بازدید ماه : 714
  • بازدید سال : 1979
  • بازدید کلی : 446079
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه